Vil gi kundene gode opplevelser

Galleri Normisjons butikk i Sandnes var vertskap for årets fagdag. Her er tre av representantene for vertene. Fra venstre: Herdis Kjosavik, John Mork Urstad og Ragnhild Nærland.

– Gode opplevelser gir god reklame. Møt derfor kundene med respekt og behandle alle likt, uansett ytre.

Tekst: Arne Sæteren – foto: Galleri Normisjon Sandnes

Tom Rune Tjelta har bred erfaring fra næringslivet og er opptatt av hvorfor kundene kommer tilbake til en bedrift eller butikk. Nylig delte han sine tanker med rundt femti medarbeidere i noen av Galleri Normisjons butikker. Sammen med Linda Aannø, lærer på Solborg folkehøgskole var han foredragsholder på den årlige fagdagen som denne gangen ble holdt i Sandnes.

Viktig første inntrykk
Tjelta understreket hvor viktig det første møtet med butikken er.

– Førsteinntrykket styrer oppfatning og kroppsspråket vårt står for åtti prosent av det inntrykket kunden får, sa han og fortsatte:

– Det er mye spennende i et hvert menneske. Kunden er som en skatt, og vær gjerne litt nysgjerrig og bli kjent med kunden. Da kan dagen bli spennende. Tenk også på at du har stor betydning og har mye å bidra med.

Linda Aannø er lærer på Klær, mote og design-linja på Solborg. Hun er opptatt av, og bruker det også i undervisningen, at gamle stoffer og klær kan bli til noe nytt.

– Jeg har vokst opp med hjemmesydde klær og det var derfor stor stas når vi fikk kjøpeklær. Men holdningen min til hjemmesydde og brukte klær har endret seg til det bedre, fortalte hun.

Olabukser ble til teppe
Linda Annø viste fram flere egne produkter av brukt stoff. Blant annet et teppe som er sydd av gamle olabukser, kjoler sydd av duker og sengetøy og handlenett og sykkelsetetrekk laget av de blå Ikea-posene.

– Ved å vise hva brukte klær og stoff kan brukes til, vil også salget av dette øke. Det er lurt å være tidsaktuell og utnytte spesielle begivenheter i salget som høytider og årstider. En god måte å selge på er å bruke Instagram. Ta gode bilder, ikke for rotete, rådet hun.